Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Saya Sayang Kamu

Daisypath Anniversary tickers

My Beloved Followers

Thursday, August 30, 2012

~~Saving my money... How to do it?

Just 4 sharing...

Dah banyak sangat dengar pasal lots of orang muda below 40's yang ada masalah hutang yang sangat membimbangkan...

Saya kena setuju kot kena statement tu.. Huhu.. Sebab, yang pertama memang tergolong dalam range umur tersebut.... So, potensi ke arah tu berkemungkinan ada kalau tak terkawal pengaliran duit yang keluar masuk...

Saya pernah nak buat kredit kad satu masa dulu masa rasa susah sangat nak beli tiket flight masa duit tak berapa nak mengizinkan..

Then, saya pun tanya la pendapat my friend yang kerja kat bank, n tanya la camna nak buat kad kredit....

Zappp.. Dia kata jangan buat le... huhuhu.... TAKUT TAK BLEH KAWAL NAFSU PENGGUNAAN...

So, tak jadik la nak teruskan niat tu bila kawan yang kerja bank sendiri kata jangan buat... =)

Berbalik kepada tajuk entri, saya pun duk pikir la camna nak saving duit dengan cara paling mudah n kita tak kacau duit simpanan tu....

Yelah, kadang2 kata je menyimpan, tapi cukup bulan, duit tu jugak kita kacau.. Nah.. Susah jugak kan...

Cabaran zaman dulu ngan sekarang dah lain... Sekarang semua akses guna atas talian je.. Duit pun kadang2 atas talian jugak habis... Tak kira la beli apa pun...

Tu belum masuk aset kehidupan... Macam rumah, tanah, emas ke....

Bila pikir2, saya kena buat sumthing.. Kena menyimpan jugak tak kira mcam mana sekalipun...

Semestinya bila u berasal dari semenanjung, and bekerja di sabah/sarawak, nak menyimpan tu agak susah la sebab kebanyakkan duit yang dapat, digunakan balik untuk beli tiket flight and other things.... ={

Tapi sampai bila nak biarkan camtu ye tak...

Hehe... So, apa yang saya buat, saya buat simpanan melalui potongan gaji..

Contoh, untuk pelaburan ASB, bulan2 potong RM 50.00 hengget...

Pelaburan BIMB, bulan2 RM 100.00

Simpanan Tabung Haji, bulan2 RM 100.00

So, in total sekurang2 nya ada juga simpanan = RM 250.00.. Hehehe...

Then, opkos le balance daripada yang tadi, jangan gelojoh guna sampai tinggal 2 sen...

Sebab, kena bajet gak, sewa rumah RM 550.00

Installment keta RM 566.00

Dah bape jek yang tinggal...

Nak wat makan bulan2 tu, ada la bajet sikit..

Untuk shopping2, ha yang ni kena kurangkan... =p

Tu belum tolak rega tiket KAPAL TERBANG yang nak mencecah RM 1000.00... so, bayangkan le, tolak2 dengan gaji, makan, shopping, pheww...

Konklusinya, kena bijak aturkan kewangan...

Sebabkan saya duk Sabah, I think agak wajar saya berpikiran begitu untuk menyimpan duit.. Kalau tak hangus semua asik beli tiket flight aje.. hihi....



No comments:

Post a Comment

Thanks for comment =)