Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Saya Sayang Kamu

Daisypath Anniversary tickers

My Beloved Followers

Thursday, October 20, 2011

~~aku rasa kita semua patut tahu perkara ini.....

Perkara ni memang nampak remeh dulu....

Even masa belajar Sejarah aku tak nampak sangat kepentingan belajar bab ni....

Tapi, bila aku berada di Sabah, selalu dengar mereka berbicara tentang PERKARA 20, aku rasa aku mesti tahu mengenai ini....

iaitu..

PEMBENTUKKAN MALAYSIA 1963

Jujurnya, bila aku buat carian google mengenai PERKARA 20, ada banyak komen baik +ve atau -ve yang aku baca....

Seolah2 macam aku ni ZERO tentang situasi ini...

Acapkali bila aku duk tengok TV, banyak program2 yang memaparkan keindahan budaya di Sabah dan Sarawak, makanan exoticnya....

Dan semalam kemuncak rasa ingin tahu aku makin membuak2 bila TV1 tayangkan cerita AKINABALU......

Macam2 aku tertanya2:

1) Borneo pernah dijajahkah?
2) Borneo ni Sarawak,Sabah n Brunei ?
3) Apa kaitan dengan Singapura, Filipina dan Indonesia?
4) Kenapa Indonesia sangat marah tentang isu sempadan tuh??
5) Macam mana Masyarakat Borneo ada pelbagai bahasa yang sangat banyak??
Dan aku sangat sukakan lagu2 Sabahan.... Serius..!! Best....

Jadi, hari ni aku google lagi mengenai PEMBENTUKAN MALAYSIA 1963 dan aku nak suggest 3 page untuk korang baca.....

Baca dan fahamkan...

Tapi aku rasa untuk korang lebih faham, kena la berasal dari semenanjung dan berhijrah ke sabah... hehehe... sebab feel untuk memahami tentang perasaan dan emosi orang di sini....

i)http://pembentukan-msia.blogspot.com/

ii) http://www.ums.edu.my/webv3/appl/downloadfiles/Kuliah%205.ppt#256,1,KULIAH 5

iii)http://www.arkib.gov.my/penubuhan_malaysia?p_p_id=56_INSTANCE_H5gW&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-3&p_p_col_count=1&page=1

So, aku sebagai seorang rakyat Malaysia dan sikit2 faham tentang sejarah negara Malaysia....

(KORANG BACA LA YE AKU PUN FAHAM2 SIKIT JEK)

p/s: antara komen -ve yang aku pernah baca adalah diorang kecewa dalam banyak2 borang, bila tanya kaum, hanya ada 3 choice : melayu, cina, india... Kaum mereka takde... melainkan kena pilih bumiputera...

now, aku baru terbuka minda mengenainya....

1 comment:

  1. hi, kakak baru pindah ke sabah ya? welcome to sabah :)
    *drop formality, berbahasa sabah..*
    thanks sbb kakak backlink blog sia (yg tia pernah kena update tu, hehe).. anyway, sia curious ba, kakak kerja di mana? tengok2 blog kakak baru dpt tau kakak ni seorang chemist.. mesti best kan? :)

    ReplyDelete

Thanks for comment =)